Overslaan naar inhoud

Projectmanagement: alle feiten en fabels

Het onderscheiden van feiten en fabels in de wereld van projectmanagement is een must om succes te bereiken. Hieronder klaren we de verwarring uit en bespreken we de meest voorkomende mythen en gezegden omtrent projectmanagement.

De top expert van elk team zou de projectmanager moeten zijn

Dit fabeltje heeft al vaak de ondergang betekend voor succesvolle projecten.

De verwachting dat een projectmanager de top expert is, is gebruikelijk bij vele klanten, partners en zelfs bij projectmanagers zelf. In feite is de rol van een projectmanager om het werk van andere experts te vergemakkelijken, niet om zelf de topexpert te zijn. Volgens intern onderzoek en ervaring besteden projectmanagers tot 90% van hun tijd aan communicatie. Dit omvat ook de tijd die ze besteden aan het mentorschap, begeleiding en de ondersteuning van een lid van hun team. Verrassend genoeg verwachten veel mensen dat projectmanagers in het bezit zijn van ettelijke certificaten en diploma’s.

Meer dan de helft van de projectmanagers heeft hiervoor geen specifieke training gevolgd.

Elk project kan met succes worden afgerond door elke projectmanager

Geen twee projectmanagers zullen exact dezelfde stijl van leiderschap en samenwerking hebben, hoe gelijkaardig hun werk – en denkwijze ook mag lijken. Helaas is deze mythe zo vatbaar voor misvating dat het vaak kan leiden tot het aannemen van de verkeerde kandidaat, met als gevolg een aanzienlijke verstoring en financiële schade voor het bedrijf. Artificiële intelligentie (AI) kan deze mythe echter voorgoed ontkrachten.

De klant weet altijd het beste
 

Projecten kunnen gemakkelijk hun doel voorbijschieten als de belanghebbenden niet weten wat ze zoeken. Om succesvol te zijn, moeten projectmanagers zich richten op de werkelijke behoeften en doelstellingen van de opdrachtgever. De waarheid is dat opdrachtgevers vaak onrealistische verwachtingen hebben en dat delen van hun verlanglijstje elkaar kunnen tegenspreken. Een goede projectmanager weet dat de verwachtingen van klanten moeten worden ingeperkt en effectief moeten worden gemanaged om een project succesvol te laten zijn.

Alle conflicten moeten worden opgelost door projectmanagers

Projectmanagers zijn geen wondermensen en niet alle issues kunnen worden opgelost. Hoewel veel projectmanagers experts zijn in het oplossen van conflicten, kan externe bemiddeling soms nodig zijn. Het is onrealistisch om van een projectmanager te verwachten dat hij of zij elk conflict oplost.

Ervaren projectmanagers presteren altijd beter dan jongere collega’s

Net zoals ervaring uit het verleden geen garantie is voor succes in de toekomst, is gebrek aan ervaring geen garantie dat een projectmanager zal falen. Terwijl sommige projecten een ervaren hand aan het roer vereisen, kunnen andere projecten geleid worden door een manager met minder ervaring en toch unieke perspectieven en ideeën.

Eerdere succesvolle projecten bieden ’templates’ voor toekomstige successen

Hoewel sommige aspecten van succesvolle eerdere projecten kunnen worden toegepast op nieuwe projecten, zijn er veel verborgen redenen waarom projecten niet helemaal tot een goed einde komen. Het maakt niet uit welke technieken, instrumenten en methodologie voor een bepaald project zijn gebruikt. Er zijn veel onbekende factoren, zoals interpersoonlijke relaties tussen teamleden, die een belangrijke invloed kunnen hebben op het resultaat van een project.

Lotte