Overslaan naar inhoud

IT Consultant, een vak apart

Cédric is reeds enige tijd aan de slag als bediende bij Imalink. Hij heeft de zekerheid om steeds mee te werken aan langdurige projecten bij Top 500 bedrijven voor Imalink en kan rekenen op de nodige variatie. Wij gingen bij hem virtueel langs en mochten volgende getuigenis optekenen.

“Wat mij het meeste aansprak om bij Imalink te komen werken was hun manier van communiceren”

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in informatica. Informatica is iets dat me bezighoudt en ik hoop het voor de rest van mijn leven nog te blijven doen. Al in mijn kindertijd was ik thuis vaak bezig met sleutelen aan computers en enkele jaren later rolde ik al snel in mijn eerste IT job als helpdesk medewerker.

Voordat ik gestart ben als consultant bij Imalink, heb ik gewerkt als IT consultant bij een bedrijf dat vooral short term werkte. Vijf jaar lang heb ik dat gedaan en werd ik van het ene project naar het andere bedrijf gestuurd om roll-outs en herstellingen te doen. Ik werd dus voortdurend uitgedaagd om ander werk te doen. Nadien liepen alle projecten ten einde en werd er praktisch niet meer gezocht naar een nieuw project voor mij.

Een jaar later bleek er opnieuw een plaats vrij te zijn in het tabakbedrijf waar ik voordien werkte, aangezien de voorwaarden beter waren, heb ik besloten terug te gaan maar deze keer als niet-consultant. Helaas was ook dit project door verandering in de markt van korte duur.

Even later werd ik gelukkig opgebeld door Imalink. Ik hoorde dat de persoon aan de andere kant van de telefoon erg enthousiast was. Iemand die enthousiast is aan de telefoon werkt graag op zijn of haar werk. Het betekent dat er een fijne sfeer hangt en dat zorgt ervoor dat je elke dag met een glimlach naar je werk vertrekt. Voor mij is dit zeer belangrijk. Een van de redenen dat ik mijn ontslag gaf bij mijn vorige werkgever was namelijk de onaangename sfeer en de strijd met de andere diensten. De kleuterklas is echt wel al te lang geleden daarvoor.

Mijn eerste face-to-face gesprek bij Imalink had ik met Arne en Isabelle, de oprichters van Imalink. Ik merkte meteen de leuke, familiale maar toch zakelijke sfeer op, echt fijn. We kwamen dan ook snel overeen dat ik bij hen als bediende aan de slag zou gaan. Dat betekent dat ik tijdens mijn opdrachten bij de klant als bediende van Imalink niet dagelijks in contact ben met Imalink, maar het is wel het bedrijf waar ik voor werk en waar ik steevast op kan terugvallen als er zich iets professioneels of persoonlijks voordoet.

“Ik ken de gebouwen van onze klant beter dan het gebouw van Imalink”

Momenteel werk ik op een project bij Infrabel. Ik word er ingeschakeld als helpdesk medewerker. De job houdt niet enkel in dat ik de telefoon opneem en vraag wat het probleem is. Ik mag ook ter plaatse installaties en herstellingen uitvoeren waardoor het een gevarieerde en ruime functie is. Echt iets voor mij.

Samen met Imalink ben ik aan het uitkijken om me op termijn verder te bekwamen. Ik sta steeds open voor uitdagingen, maar mijn voorkeur gaat uit naar IT-consultancy. Waarom ik deze manier van werken toch boven de traditionele verkies? Dat is simpel, gewoon omdat ik een grotere werkzekerheid heb. Als werknemer bij Imalink moet ik niet vrezen. Van zodra een project afloopt, kan ik aansluitend bij een andere klant van mijn werkgever tewerkgesteld worden.

“In mijn ogen heb je als consultant een grotere werkzekerheid”
Imalink helpdeskmedewerker

Nog een pluspunt van het consultant zijn, is de variatie die je hebt in je werk en de verschillende opleidingen die je makkelijk kan volgen. Hierbij komt ook nog kijken dat Imalink mij nog beter gekwalificeerd kan inzetten bij de klant. Investeren in consultants is dan ook een van de fundamenten bij Imalink. Het feit dat ik niet altijd 100% zeker ben van mijn volgende project(en) maakt dat ik toch wel zeker ben en op mijn beide oren kan slapen omdat ik bediende ben bij een bedrijf dat al 20 jaar bestaat.

Cedric Imalink
“Hoe meer projecten, hoe meer ervaring en dat zorgt ervoor dat je bij goede bedrijven terecht komt en kan blijven.”

Als consultant ga je van het ene naar het andere project en kan je de ervaringen die je hebt meegekregen bij andere projecten meteen gebruiken bij je nieuwe project. Je moet je als consultant dus echt wel flexibel kunnen opstellen. Hoe meer projecten, hoe meer ervaring en dat zorgt ervoor dat je bij interessante bedrijven met boeiende projecten terechtkomt.

“Studeren is nooit mijn sterkste kant geweest maar door de vele opleidingen en bijscholingen die ik deed in het verleden heb ik leren leren en kan ik nu enorm snel zaken opnemen en uitvoeren in de praktijk.”

Als je als consultant aan de slag wil gaan, moet je dan ook steeds openstaan om in andere werkomgevingen te werken. Daarenboven verandert niet alleen je omgeving geregeld maar ook de informatica zelf. Je moet dus ook interesse hebben om je bij te scholen zodat je up-to-date blijft. Vroeger had ik problemen om dingen aan te leren. Studeren is nooit mijn sterkste kant geweest maar door de vele opleidingen die ik kreeg in het verleden heb ik leren leren en kan ik nu enorm snel zaken opnemen en omzetten in de praktijk.

“Consultancy is een win-win situatie

Ik vind het normaal dat er veel informatici als consultant werken. In veel bedrijven is het zo dat je IT-personeel met bepaalde eigenschappen maar voor even nodig hebt. Mensen die voor zo’n korte periode een contract krijgen, bestaan bijna niet. Daarom vind ik dat consultancy bij Imalink een win-winsituatie is. De consultant kan meerdere projecten bij dezelfde klant uitvoeren en de klant kan op beide oren slapen omdat de consultant zijn vak als geen ander kent.

Of ik ooit nog bij een bedrijf wil gaan werken als niet-consultant? Zeg nooit nooit natuurlijk! Het is echter mijn bedoeling om tot mijn pensioen consultant te blijven. Terug beginnen solliciteren zie ik niet meer zitten, ik voel me goed als consultant bij Imalink.

Zie je zo’n job als die van Cedric zitten? Bekijk onze vacatures hier en vind de job van je leven!

Cedric – Lotte – Arne