12 tips om doeltreffend kritiek te geven

dinsdag 17 mei 2016 door Arne Masureel in ICT Consultancy, een kwestie van samenwerken..

12 tips om doeltreffend kritiek te geven

Hoe vertel je jouw collega dat je niet tevreden bent over zijn werk zonder dat hij het als een persoonlijke aanval beschouwt? Enkele tips:

  1. Identificeer het gedrag dat je wilt bekritiseren. Geef kritiek op een handeling, niet op een persoon.
  2. Maak je kritiek specifiek. Niet: 'Je mist elke deadline', maar: 'Op 15 maart heb je de deadline voor dat rapport niet gehaald.'
  3. Het gedrag dat je bekritiseert moet vatbaar zijn voor verbetering. Vreemde accenten, kaalheid of andere dingen die maar oppervlakkig te maken hebben met het werk kunnen niet altijd worden veranderd.
  4. Gebruik de persoonlijke voornaamwoorden 'ik' en 'wij' om te benadrukken dat je het probleem samen wilt oplossen. Uit geen dreigementen.
  5. Zorg dat de ander begrijpt waarom je kritiek hebt.
  6. Blijf niet rond de pot draaien en leuter niet eindeloos. Kom direct ter zake en blijf kalm.
  7. Maak duidelijk dat veranderd gedrag beloond wordt. Bied je hulp aan bij het oplossen van het probleem.
  8. Wees niet boos of sarcastisch. Dat werk alleen contraproductief.
  9. Laat de persoon zien dat je zijn of haar gevoelens begrijpt.
  10. Als je de kritiek opschrijft, koel dan eerst een beetje af vooraleer je iets schrijft. Zorg ervoor dat alleen de bestemmeling van de kritiek de brief of mail te zien krijgt.
  11. Begin met iets goeds te zeggen.
  12. Als je klaar bent, herbevestig dan je steun en vertrouwen in de persoon.

Deel dit artikel

Reageer